De lambrisering uit de Janning Kapel van de St. Werenfriduskerk verhuist binnenkort naar het Pastoor Janning Museum in het Drentse Nieuw Schoonebeek. Daarmee wordt de verplaatsing van de collectie van pastoor Janning naar het nieuwe museum afgerond.

De unieke lambrisering met houtgesneden panelen en beelden is in 1978 in de kapel bij de kerk geplaatst. De lambrisering komt oorspronkelijk uit een kerk in het oostelijk deel van de Harz in Duitsland en is door pastoor Janning naar Workum gehaald. In de kapel staan tevens houten beelden die door Janning zijn verzameld.
Johannes Hendrikus (Hein) Janning werd op 15 juli 1914 geboren in het Drentse Nieuw Schoonebeek. In 1965 werd hij pastoor in Workum. Naast pastoor was hij ook kunstschilder en verzamelaar van kunst. Na zijn overlijden in 1980 werd zijn nalatenschap ondergebracht in de Janning Stichting. In 1985 werd in de pastorie naast de kerk het Museum voor Kerkelijke Kunst geopend met daarin de nalatenschap van Janning. Wegens teruglopende bezoekersaantallen en vrijwilligers, was de stichting enkele jaren geleden genoodzaakt om het museum te sluiten. De collectie van pastoor Janning is toen overgebracht naar het Pastoor Janning Museum in zijn geboorteplaats Nieuw Schoonebeek. Hier krijgen de lambrisering en de beelden uit de Janning Kapel – onderdeel van de collectie - een prominente plaats.
De ontmanteling van de Janning Kapel zal waarschijnlijk vanaf eind september plaatsvinden. De kapel en de lambrisering is nog te bezichtigen tijdens Tsjerkepaad, wanneer de Werenfriduskerk ook is geopend. Dit is op zaterdag 31 augustus en 7 en 14 september van 13.30 tot 17.00 uur.