Artikelen

Donderdag 18 en vrijdag 19 mei zijn we met drie parochies op bedevaart naar Kevelaer gegaan. Met de H. Christoffelparochie, de Sint Antonius van Paduaparochie en de Zalige Titus Brandsmaparochie vierden we dat het dit jaar 125 jaar geleden is dat er vanuit het dekenaat Sneek voor de eerste maal een pelgrimsreis ondernomen werd naar Kevelaer. In totaal namen er 75 mensen deel aan deze bedevaart, bestaande uit een tweedaagse reis en een dagbedevaart.

De bedevaart begon op donderdag voor de eerste groep in de Sint Martinuskerk in Sneek met het reisgebed door pastoraal werker Lucas Foekema, waarna de busrit naar de Duitse bedevaartsplaats begon. In Kevelaer aangekomen werd eerst geluncht om daarna het Heiligdom te bezoeken. Na een kort meditatief moment bij de Genadekapel midden op de Kapellenplatz werden de diverse kerken op en rond het plein bezichtigd. Later op de middag volgden het Marialof in de Biechtkapel en een rozenkransgebed in de kapel van het hotel.

De groep voor de eendaagse reis op vrijdag moest vroeg opstaan: hun reisgebed begon om zes uur, waarna de bus vertrok om halfzeven. Bij hun aankomst in Kevelaer kwamen de twee groepen bij elkaar en werd er in processie naar de Basiliek van Kevelaer gelopen. Na de misdienaars en pastoor Peter van der Weide van de Sint-Antonius van Paduaparochie volgde het vaandel uit 1891 van het Dekenaat Sneek, met daarachter het prachtige zilveren processiebeeld uit 1895, gedragen door vier mannen. In de basiliek was vervolgens de eucharistieviering.

’s Middags ging het gezelschap in twee groepen uit elkaar voor de kruisweg: de “kleine” kruisweg in de Pax Christiekapel aan de Kapellenplatz, en de “grote” in het Mariapark wat verder weg. Daarna hadden de bedevaartgangers tijd voor zichzelf tot aan het Marialof in de Kaarsenkapel, de eigenlijke bedevaartkerk. Tijdens deze viering werden alle religieuze voorwerpen die men voor allerlei dierbaren had gekocht, gezegend. Na een laatste groet aan Maria, de Troosteres van de Bedroefden in haar genadekapel, was het tijd om in de bus te gaan voor de terugreis.

We kunnen terugkijken op een mooie en bijzondere reis. Goed om te zien dat er mensen van jong tot oud mee waren. Mooi om te ervaren dat je in zo’n korte bedevaart van één of twee dagen toch helemaal los van de wereld kunt zijn.

VNB Lourdeswerk Zalige Titus Brandsmaparochie

Meer foto's vindt u hier.