Artikelen

Woensdag 1 maart begint de Veertigdagentijd. De vieringen met gelegenheid om een askruisje te ontvangen vieren we in parochieverband. ’s Morgens om 8.15 uur in de St. Werenfriduskerk in Workum en om 10 uur is er een viering in Bloemkamp in Bolsward. Om 19:00 uur ’s avonds is de viering in de Franciscuskerk te Bolsward.
Aswoensdag is een vasten en onthoudingsdag, wat wil zeggen dat katholieken dan geen vlees gebruiken. De diepe zin van de veertigdagentijd zit ‘m evenwel niet in het minder eten, maar in het actief doen groeien van het besef dat we ons leven danken aan God. Hij is de gulle schenker van ons bestaan en al het goede wat ons leven omringt en steeds weer mogelijk maakt. In de veertig dagen voor Pasen proberen we daar meer dan gewoon bij stil te staan en ons daardoor te laten omvormen. Een leidende vraag in deze tijd luidt wat het gedoopt zijn voor ons betekent en hoe we daaraan uitdrukking geven in het leven van elke dag.