Kerkproeverij 9 en 10 september: Laat de mensen proeven van jouw kerk!

We gaan iets nieuws doen! Iets wat heel erg voor de hand ligt en wat we misschien al veel eerder hadden moeten doen, wat in Engeland en de VS al jaren een bewezen succes is. Namelijk, gewoon iemand uitnodigen om mee te gaan naar de kerk. Om het geloof te 'proeven'. Want waarom zou je datgene wat voor jou waardevol is alleen voor jezelf houden?

'Mijn kerk is zo gek nog niet!'

In het weekend van 9 en 10 september 2017 zetten kerken in heel Nederland de deuren open voor de Kerkproeverij. Een landelijke campagne waar al meer dan 20 kerkgenootschappen aan meedoen. Ook wij als Zalige Titus Brandsmaparochie doen mee! Want wij willen heel graag een uitnodigende kerk zijn!

Wat is de bedoeling van deze campagne?

Het doel van deze campagne is dat jij als regelmatige kerkbezoeker erop uit gaat om iemand uit je omgeving persoonlijk mee te vragen naar de kerk. Voor velen is dit best een drempel. Vaak vinden we het voldoende om een gastvrije kerk te zijn onder het motto: wie komen wil, is welkom. Maar een uitnodigende kerk vraagt om meer.
Het idee is dat we mensen uit onze omgeving die misschien al jaren of nog nooit in de kerk zijn geweest, uitnodigen om eens met ons mee te gaan naar de kerk, naar een toegankelijke kerkdienst speciaal voor hen georganiseerd.

Waarom zou je iemand uitnodigen?

Er zijn natuurlijk veel redenen om dat niet te doen. Geloof is privé, daar val je anderen niet mee lastig; je weet niet precies hoe je iemand moet uitnodigen; iemand kan bedanken voor de uitnodiging of je bent bang voor moeilijke vragen. Maar er zijn ook veel redenen om de sprong wél te wagen.

Dus het hangt van jou af, of jij het durft. Om op je collega, buurman, vriend of familielid af te stappen en te zeggen: “Hé, ga je met me mee?”. Gewoon voor een keertje. Wie weet welke uitwerking het gaat hebben. Het gaat om het uitnodigen, dat we dat weer leren. En inderdaad, misschien zegt diegene: ik kom niet. Maar dan hebben we de uitnodiging wel gedaan. En dat telt!

Wij hopen dat je net zo enthousiast als ons bent geworden en met ons de uitdaging aan wilt gaan om iemand uit te nodigen!

Heb je vragen over of suggesties voor de Kerkproeverij dan kun je terecht bij:

Henny Brouwer
Tjitske Wortman