Overheid wil einde maken aan koppeling gegevens

Doe mee aan internetconsultatie

Parochies houden hun adresgegevens actueel. Zo zijn mensen in beeld als ze nieuw in de parochie komen wonen of als ze verhuizen naar bijvoorbeeld een verzorgingshuis. Als mensen overlijden, weet de parochie dit en zal zij hen geen brieven of parochieblad meer sturen.

De parochie maakt hiervoor gebruik van SILA (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie), dat samenwerkt met de Basisregistratie Personen (BRP) van de overheid. In 2016 nam de Tweede Kamer echter een motie aan die een einde lijkt te maken aan deze koppeling. Maar voordat het zover is, houdt de overheid een internetconsultatie.

U kunt dus reageren op dit voornemen van de politiek!

Met SILA blijft u zelf in beeld bij de parochie. Als u verhuist, is het niet nodig om een adreswijziging door te geven. En u maakt het mogelijk dat de parochie ook anderen in beeld houdt. De Kerk heeft een waardevolle bijdrage aan de samenleving en SILA helpt dat mee mogelijk maken!

Vul de internetconsultatie vandaag nog in, want reageren kan maar tot 3 februari 2017.

Hoe kan ik reageren?
Ga naar: https://www.internetconsultatie.nl/inschrijftermijnbrpvreemdelingen/reageren

De naam van de internetconsultatie is voluit ‘Wijziging Besluit BRP ivm verkorten inschrijftermijn vreemdelingen e.a.’

Geef aan waarom u vindt, dat de basisregistratie personen (BRP) gegevens moet blijven doorgeven aan SILA, zodat mensen in beeld blijven bij de parochie. Vul daarna uw naam in. Deze wordt niet gepubliceerd, tenzij u toestemming geeft.

Waarom SILA belangrijk is:

• Wat de kerken doen in Nederland is maatschappelijk van belang. De meeste vrijwilligers in Nederland zijn kerkbetrokken.
  • Kerken verbinden mensen met diverse achtergronden met elkaar.
  • Kerken hebben daadwerkelijk oog voor de noden van mensen ook als men niet regelmatig in de kerk komt of anderszins betrokkenheid toont.

Zonder SILA wordt dit bijzonder lastig, omdat het contact met mensen heel gemakkelijk verloren gaat.

Kerken gaan zorgvuldig met de persoonsgegevens van mensen om en maken er geen oneigenlijk gebruik van. De overheid blijft neutraal, want in het GBA staat niet vermeld bij welk kerkgenootschap iemand is aangesloten.