Het koor ‘Joachim’ viert haar 35-jarig jubileum, en dat wordt zondag 30 oktober a.s. gevierd. Te beginnen met het zingen tijdens de eucharistieviering om 11.00 uur in de Sint Franciscuskerk.

De eerste twintig jaar stond het koor onder leiding van Lucas Foekema. Na zijn vertrek, wegens zijn werkzaamheden elders, werd het stokje voor vijf jaar overgenomen door Bob Bekema. Sinds januari 2007 staat het koor onder leiding van dirigent Cecilia Bekema. Organist is Jan Sterenberg.

Het koor is ooit begonnen als jongerenkoor van de Sint Franciscus parochie Bolsward. Inmiddels is het een middenkoor geworden. Het koor zingt werken van o.a. Vogel, Hendrich, Valkestijn, Rutter, Harris, Howell, Woodward en Willcocks. Naast het zingen tijdens de reguliere vieringen in de kerk, en het verzorgen van de jaarlijkse  Lessons & Carols in de Martinikerk, heeft het ook meegedaan aan buitenkerkelijke activiteiten zoals de opening van de KKS 2011 in de Broerekerk. In 2013 werd het koor door omroep  RKK (Katholiek Nederland TV)  uitgenodigd auditie te doen voor het project ‘Het beste  kerkkoor van Nederland’. Sjors Visser (bas) en Ankie Soolsma (sopraan) zijn uiteindelijk geselecteerd om mee te zingen in dit koor, om te zingen in de Friezenkerk te Rome. Eveneens werkte het koor nog mee aan Passie in Bolsward 2014.

Het koor heeft altijd gerepeteerd op de zondagavond. Echter, dit werd op de lange duur niet als ideaal gezien. Daarom is de repetitie nu verplaatst naar de dinsdagavond  19.30-21.00 uur. (Maria van Sevenwoudenzaal)
Het koor is op zoek naar vooral (jonge) bassen en tenoren. Maar ook (jonge) sopranen en alten. Spreekt het je aan en denk je dat het wat voor je is, neem dan contact op met de dirigent Cecilia Bekema, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (0515573286).