De slotavond van het KVG Bolsward voor het seizoen 2015/2016 op 20 april staat in het kader van bloemen en hun betekenis. Na de opening door voorzitter Clara Bakker met een gedicht over bloemen, krijgt Mevrouw Betty Edens het woord. Zij houdt een lezing over “Bloemen van de wieg tot het graf”. Zij is geïnteresseerd geraakt in bloemen doordat zij bij de groep liturgische bloemschikkers kwam.
Iedereen kent de uitspraak: zeg het met bloemen. Maar wat zeg je met bloemen ? Bloemen zijn bedoeld als troost, om iemand te bedanken, een liefdesuiting, ze worden gebruikt als versiering, bijvoorbeeld in de kerk of bij een processie (jasmijn of violieren), bij een feest of als welkom (denk aan dennenappels op een hek van een kerk).
Bloemen kun je aanpassen aan de situatie:
·         Bij de aankondiging van een geboorte geef je roze of witte roosjes (een roosje in de knop).
·         Bij de geboorte ook weer rozen maar dan met gipskruid erbij, dat baby breath genoemd wordt.
·         Bij de doop geven peter en meter een fruitboompje, dit is een oude traditie. Het kind groeit op samen met de groeiende boom.
Bloemen en planten zijn onderhevig aan modes. Denk aan de 70-er jaren met veel planten in huis.
Bruidsboeketten werden vroeger gemaakt met anjers (bloem van God) en de asparagus. Later met rozen met gipskruid, stephanotis en het lelietje van dalen, dat voor hartszaken staat.
Bij begrafenissen werden vroeger grafkransen gemaakt. Nu maakt men bloemstukken waarin bloemen verwerkt worden, die de overledene mooi vindt of de familie.
In het Middellandse Zeegebied is het een kwestie van status. Als je veel bloemen krijgt bij je begrafenis, ben je een belangrijk iemand. Bij het Joodse geloof zijn er geen bloemen bij de begrafenis. Men legt een steentje op de grafsteen bij bezoek van het graf en in Scandinavië geeft men bloemen aan de familie.
Bloemen en planten hebben verschillende betekenissen: de klimop staat voor verbondenheid, trouw en tijdloosheid. Bij een witte roos is je geheim veilig., een gouden roos staat voor de Heilige Geest.
Na de winter hebben we narcissen en tulpen, die voor gebed staan en overigens niet uit Amsterdam komen maar van oorsprong uit Turkije. Familie van de tulp is de lelie, een vredesbloem, die in diverse wapenschilden staat o.a. in de NOP ter gedachtenis aan ir. Lely. Tenslotte de chrysant, een echte herfstbloem, die gebruikt wordt bij Allerzielen en Allerheiligen.
Na de pauze met een hapje en een drankje gaan we een corsage maken aan een ring, zodat deze aan een fles gehangen kan worden. De ring staat voor verbondenheid, net zoals de klimop die gebruikt wordt en het gras. Verder zachtgele rozen en druiventakjes en dit alles wordt aan de ring gebonden met raffia. Er wordt druk gefröbeld en het resultaat is er dan ook naar, iedereen gaat met een mooie corsage naar huis. Clara Bakker bedankt mevrouw Edens met een presentje en wenst iedereen een mooie, lange zomer.