Contactdag VNB-contactpersonen Bisdom Groningen-Leeuwarden

Zaterdag 29 november werd in Bolsward de officieuze aftrap gegeven voor de bisdombedevaart naar Lourdes in 2016. Dit gebeurde bij de jaarlijkse contactdag van de VNB-contactpersonen uit het bisdom Groningen-Leeuwarden. In de meivakantie van 2016 (30 april – 8 mei) kan er per bus, vliegtuig en met eigen vervoer naar Lourdes gereisd worden om daar de bedevaart te beleven.

De officiële start zal op de Bonifatiusdag in Dokkum zijn op 14 juni 2015. Vanaf dan kunnen mensen zich ook inschrijven voor deze reis. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het programma voor deze bijzondere reis.

De contactpersonen van VNB waren te gast in onze St. Franciscuskerk in Bolsward. Deze dag werd georganiseerd door Boudien en Patrick Janssen-Terbraak, al jaren contactpersoon voor de VNB in deze parochie. Ze organiseren regelmatig bedevaarten naar Lourdes voor de parochie. Ze zullen ook in 2016 weer met een groep aan de bisdombedevaart meedoen.

Titus Brandsma

Als onderdeel van het programma werd er een bezoek gebracht aan het naast de kerk gelegen Titus Brandsmamuseum. Titus Brandsma is geboren in het vlak bij Bolsward gelegen Oegeklooster en in 1942 in Dachau overleden na een dodelijke injectie. In 1985 is hij zalig verklaard, en in het proces tot heiligverklaring worden nu drie genezingen onderzocht. Het museum geeft een overzicht van zijn leven en dood aan de hand van foto’s, teksten en bezittingen van Titus. Bijzonder om te zien was de jas van pater Titus die hij uitgeleend had aan een andere priester en die zo’n 70 jaar later aan het museum geschonken is.

Maria van Sevenwouden

Tijdens de contactdag was er ook uitgebreid aandacht voor het jubileum van Maria van Sevenwouden in Bolsward. In 2015 is het vijfhonderd jaar geleden dat het in de R.K. kerk van Bolsward bewaarde beeld Maria van Sevenwouden mirakelbeeld werd. Het uit de 13e eeuw stammende houtenbeeld ontsnapte op wonderlijke wijze aan verwoesting. Sindsdien is er een bedevaart op gang gekomen en worden er meer bijzondere verhalen verteld.
Op de feestdag 17 mei 2015 (de zondag voor Pinksteren) viert de Zalige Titus Brandsmaparochie dit jubileum met een processie door de straten van Bolsward. Ook andere activiteiten zijn in voorbereiding. Kerkelijke groepen kunnen in de periode van mei tot september op bedevaart naar Bolsward komen.

VNB

VNB (Vereniging Nationale Bedevaarten) is dé Nederlandse bedevaartsorganisatie. Ze is officieel erkend door de Nederlandse bisschoppen­conferentie en organiseert sinds 1883 bedevaarten naar Lourdes. Sinds 1948 organiseert VNB ook reizen naar andere bestemmingen die een belangrijke rol in het katholieke geloof vervullen of hebben vervuld. VNB is een stichting en een non-profit organisatie. In het bisdom Groningen-Leeuwarden zijn in veel parochies contactpersonen van VNB actief die informatie geven over de reizen en bestemmingen van VNB. Bovendien zamelen veel afdelingen geld in voor de financiële ondersteuning van pelgrims die dat nodig hebben om op bedevaart te kunnen gaan.

VNB www.vnb.nl
Maria van Sevenwouden www.mariavansevenwouden.nl
Titus Brandsmamuseum www.titusbrandsmamuseum.nl

Contactpersonen VNB Zalige Titus Brandsmaparochie:

Boudien en Patrick Janssen-Terbraak
Turfkade 44