21e Diaconale Werkavond maandag 27 oktober 2014
Vicariaat Fryslân-Noordoostpolder Commissie Diaconie Zuidwest

Met medewerking van
Thijs Caspers (VKMO)
en Jan Bosman (Solidair Friesland)

Het katholiek diaconaat wordt steeds breder en wordt steeds meer gezien. Het strekt zich uit van bezoekwerk en maatjesprojecten voor mensen met schulden  tot ontwikkelingswerk en vredeswerk. Het is gebouwd op de fundamenten van het diaconaat, dat haar bronnen heeft in de bijbel en de sociale leer van de kerk.
De kerk is (weer) in beeld in deze tijd van bezuinigen en het verbouwen van de zorgzame samenleving naar een participatiesamenleving. De verzorgingsstaat was gebouwd op het kerkelijke fundament van de kerkelijke caritas en diaconaat. Veel voorzieningen vonden hun oorsprong in het diaconaal werk van de kerk. De zorgzame samenleving staat onder druk en de overheid ziet de kerk weer meer als partner voor het vormgeven van het “sociale domein” van de participatiesamenleving. Voor de kerken wordt haar diaconale taak steeds beter zichtbaar en steeds concreter. Dat is een extra motief om zich op haar bronnen en wortels te oriënteren en af te wegen wat haar antwoord is op de vragen van overheid samenleving.
Thijs Caspers, directeur van de landelijke Vereniging van Katholiek Maatschappelijke Organisaties (VKMO) zal toelichten  wat de katholieke sociale leer inhoudt en wat de betekenis van het katholiek sociaal denken voor de samenleving is geweest en nog steeds is!
Jan Bosman, coördinator van Solidair Friesland zal vanuit de praktijk van Solidair Friesland ingaan op de vraag hoe parochie en PCI vandaag de dag vorm kunnen geven aan de concrete vragen uit de samenleving om de leer van de kerk te vertalen naar praktisch handelen.

Diaconale Werkavond Zuidwest Fryslân
Maandag 27 oktober 2014
Aanvang 20.00 uur (zaal open vanaf 19:45 uur)
Plaats: Zalencentrum St. Nyk, van  Hardenbroekstraat 3 St. Nicolaasga