Bolswarders in het beste kerkkoor van Nederland zingen in Rome

Ankie Soolsma en Sjors Visser, leden van het R.K. koor Joachim, zijn afgelopen januari gekozen om te zingen in “UitveRKKoren - Het beste kerkkoor van Nederland”, een onderdeel van het TV-programma “Katholiek Nederland TV”. Dit koor heeft begin mei gezongen in de Friezenkerk én in de Sint Pieter in Rome.
Hieronder kunt u de uitzending van de reis bekijken.

Get Adobe Flash

Lees verder voor het verslag met  video’s van hun bijzondere reis. De foto's en filmpjes zijn gemaakt door mediapriester Roderick Vonhögen (met toestemming overgenomen).

Dag 1: Zaterdag 4 mei.

De reis naar Rome was in een woord fantastisch!!
De periode dat ik zaterdagmorgen om 6:00 weg ging en dinsdag om half 4 weer mijn huis in stapte was GEWELDIG!! Niet te bevatten wat wij in die dagen hebben meegemaakt. Zo'n leuke ploeg mensen waar je veel meedeelde een lach en een traan. Ik zal proberen er wat over te schrijven.
Zaterdagmorgen waren we om 7:10 op Schiphol langzamerhand was iedereen er. We hadden er allemaal erg veel zin in. We kwamen 11:55 in Rome aan daar na nog een half uurtje met de bus. In het hotel kregen we gelijk onze lunch. Iedereen had een eigen kamer.'s middags hebben we geoefend in de Friezenkerk, daarna gingen we met zijn allen naar de Sint Pieter. Toen met zijn allen dineren . Dus we hebben de hele dag wel meegenomen. Na het eten gingen sommigen nog naar een Ierse Pub.

Dag 2: Zondag 5 mei.

Om 9:30 moesten we in de Friezenkerk zijn voor de rep. Kaarsje aan gestoken voor de familie en vrienden. Had dat ook wel in de Sint Pieter willen doen maar dat mag daar niet.
10.30 uur was de viering . De kerk zat erg vol er moesten stoelen bij gezet worden.Het was een speciale viering er waren twee communiecantjes, een echtpaar 12,5 jaar getrouwd en wij waren er. Dus de mis liep uit zodat we de Paus niet hebben kunnen zien. Het regende toen ook heel erg. Sommigen probeerde wel een glimp op te vangen maar je zag alleen allemaal parapluutjes.
's middags was het gelukkig droog. Toen hebben we een bustoer gemaakt door Rome met zo'n open bus. Dus je kon alles goed zien en mooi foto's maken. Ook hebben we in de stad zelf gezongen en wel met het lied Aan de Amsterdamse grachten vierstemmig.
Daarna gingen we in groepjes zelf Rome in. Veel gezien veel gelopen. De bedoeling was om 20:00 weer in het hotel te zijn i.v.m. het eten, maar ons groepje was de weg kwijt dus we hebben heel wat afgelopen. En dan kom je moe en hijgend en puffend de laatste treden om hoogen dan zie je bij het hotel onze vrienden staan en de cameraploeg die dit even vastleggen!!

Dag 3: Maandag 6 mei

Vandaag stond het Vaticaanse museum en Sixtijnse Kapel op het programma. Er waren kaartjes voor ons geregeld . We konden zo door lopen, maar er stond toch een rij met wachtende mensen vast wel 2 km. in de regen. Maar wij konden door lopen dus dan voel je, je wel bijzonder. Het was allemaal erg interessant en je loopt heel wat af.
Om half 4 rep. in de Friezenkerk voor de viering in de Sint Pieter.
Half 5 gingen we richting de Sint Pieter we gingen via de artiesten ingang naar binnen voordat we eerst langs de Zwitserse Garde waren gelopen. We konden het huis van de Paus zien en de Pauselijke vlag. Daarna de viering gedaan het ging allemaal goed . Er waren zes voorgangers. En de mis was half Nederlands en half Italiaans. Heel bijzonder. Af en toe moest je echt even bewust tegen jezelf zeggen ik sta te zingen in de Sint Pieter.

Na de mis was menigeen in tranen en we vlogen elkaar om de nek. Zo bijzonder vonden we alles. Zo intens beleef je dat met zijn allen.
Lang nog in de Sint Pieter geweest om het moment vast te houden.
Afscheidsdiner was in Vittoria. Daar hebben we heerlijk gegeten. Dat was ook erg gezellig en daar hebben we ook weer even gezongen. Om 23;00 weer in het hotel sommigen gingen nog even naar de Ierse Pub. En anderen gingen naar hun kamer.

Dag 4: Dinsdag 7 mei.

Om half 7 het ontbijt en om half 8 met de bus richting vliegveld.
Om 11 uur gingen we de lucht in en hebben daar ook nog gezongen. Op 11 km. hoogte.
Tijdens de landing hebben we La Mer gezongen alleen we moesten wel op de stoel blijven zitten zodat we alleen Wilfred zijn hand zagen . Dus goed kijken en de laatste noot werd gezongen eindigde precies op de tijd dat de wielen de landingsbaan raakte. Dat was zo mooi. !!
Om 13:45 weer op Schiphol. Daar van iedereen afscheid genomen maar wel onder het mom we zien elkaar wel weer en we houden contact via mail en facebook.
Half 4 weer in Bolsward.

Wilt u weten hoe het begon?

Bekijk hieronder de uitzending van Katholiek Nederland TV met de audities van Joachim:
Get Adobe Flash