We zijn allemaal kwetsbare mensen en we hebben elkaar nodig. Gelukkig zijn die mensen die een sociaal netwerk hebben en gezien worden. Dit geldt echter niet voor iedereen. Er zijn mensen die niet gezien worden en die zo kwetsbaar zijn dat ze het zonder ondersteuning niet redden. Juist voor deze mensen wil de Caritas er zijn. Door deze mensen in hun kracht te zetten en ze te laten ervaren dat ze er niet alleen voor staan. Door ze niet alleen vis te geven ( wat we ook doen als het moet!) maar vooral ook een hengel. Dat is waar Caritas voor staat!

De Parochiële Caritas Instelling (PCI) van de Zalige Titus Brandsma Parochie zoekt een bevlogen

voorzitter (m/v)

Voel jij je door bovenstaande aangesproken en wil jij je bestuurlijk inzetten om zo een bijdrage te leveren aan het ondersteunen van een kwetsbare groep in onze parochie, lees dan verder.

Waar staat Caritas (PCI) voor?

• De Caritas biedt financiële hulp aan kwetsbare medemensen die niet meer in de basisbehoefte kunnen voorzien.
  • De Caritas financiert het diaconaal opbouwwerk in de parochie en initiatieven die de zelfredzaamheid van kwetsbare mensen bevordert. Op deze wijze helpen we mensen weer onderdeel te laten zijn van de samenleving.
  • Maar het belangrijkste wat we willen bereiken is niet in waarde uit te drukken: dat is de beweging waarin mensen omzien naar elkaar.

Wie ben jij?

Je bent katholiek en hebt een persoonlijkheid die, gevormd door je ervaring in de praktijk, mensen weet te binden. Je hebt een heldere visie op diaconale vraagstukken. Samen met het bestuur kun je de belangrijkste activiteiten en speerpunten op het gebied van armoede en zelfredzaamheid vertalen naar een (meer)jarenbeleid. Dit (meer)jarenbeleid vertaal je tenslotte naar financieel overzicht/begroting. Je hebt goed inzicht in wat er in de samenleving speelt en wat de speerpunten van de parochie en het bisdom zijn.

Wat ga je doen?

Je leidt minimaal 4 vergaderingen per jaar. In deze vergaderingen komt vanuit het diaconale bestedingsbeleid aan de orde wat er aan prioriteiten is en aan adequate acties moet gebeuren. Deze acties voer je samen met de rest van het team (7 bestuursleden) uit. Daar waar nodig trek je samen met de stakeholders op om het beleid te verfijnen. Je stemt de doelen van de PCI af met het Parochiebestuur.

Competenties

Je bent ondernemend, hebt een goed inlevingsvermogen en zorgt voor een goed besluitvormingsproces. Je kunt goed samenwerken, zoekt altijd de verbinding en bent een bruggenbouwer.

Wat levert het je op?

Een verrijking van je leven. Je leert een andere kant kennen van de samenleving en waar we als katholieke gemeenschap voor staan.

Geïnteresseerd?

Ben je na het lezen geïnteresseerd geraakt stuur dan voor 15 juni 2020 een motivatie met CV naar de vicevoorzitter van de PCI, de heer Bouwe Rijpma (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

Wil je eerst meer informatie, dan kun je ook contact met hem opnemen via 06 - 173 12 324 of met de huidige voorzitter, de heer Dominicus Kamsma, telefoon 06 - 312 95 218.