Het bestuur van het Titus Brandsma Museum te Bolsward en de Zalige Titus Brandsmaparochie organiseren op 27 juli 2018 een speciale Basilica-avond als gedachtenis aan de zalige pater-karmeliet Titus Brandsma.

De uit Bolsward afkomstige geestelijke is op 26 juli 1942 in kamp Dachau om het leven gebracht. Hij stierf als gevolg van zijn verzet tegen de bezetting van ons land in WO II en het geweld dat mensen werd aangedaan.

De avond begint om 19:00 uur met een eucharistieviering in de Sint Franciscusbasiliek aan de Grote Dijlakker te Bolsward. Mgr. Dr. C.F.M. van den Hout, bisschop Groningen-Leeuwarden, zal hoofdcelebrant zijn. Het koor ‘Cantus Deo’ onder leiding van Erwin de Ruijter geeft mee vorm aan de liturgie, organist is Boudien Janssen-Terbraak. Na een kop koffie of thee houdt pater Fernando Millán Romeral, O.Carm., Prior Generaal van de Karmelieten, een lezing in de Maria van Sevenwoudenzaal direct gelegen naast de basiliek.

Deze lezing heeft als thema ‘Zalige Titus Brandsma, een open mens’.

Dit onderwerp sluit bewust aan bij het thema van Culturele Hoofdstad LF2018, Iepen Mienskip. Juist mensen als pater Titus hebben zich ingezet en hun leven gegeven voor een samenleving waarin iedereen menselijk behandeld wordt en er levensruimte is voor alle mensen.

Om 21.15 uur wordt het boek ‘Slechts oog voor God, Kloosters in Friesland, brandpunten van innige en verborgen omgang met God – Titus Brandsma’ gepresenteerd.

Vanaf ongeveer 21:15 uur is er gelegenheid na te praten. Ook is er gelegenheid om het naast de basiliek gelegen Titus Brandsmamuseum te bezoeken, dat deze dag geopend zal zijn van 13:00 tot 22:00 uur.

Pater Fernando (1962, Madrid) heeft filosofie en theologie gestudeerd, is in 1989 tot priester gewijd; was hoogleraar Sacramententheologie en docent aan diverse universiteiten. Hij was lid van het Institutum Carmelitanum in Rome, de judeo-cristianos Centro de Estudios in Madrid en de Algemene Commissie voor Cultuur van de Karmelieten Orde. Hij werd in 2007 gekozen tot Prior General van de Orde van Karmelieten in Rome.

Voor deelname aan de eucharistieviering is aanmelding niet nodig. Voor het bijwonen van de lezing wordt u verzocht zich middels een e-mailbericht op te geven bij het secretariaat van de parochie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wilt u uw naam, adres+woonplaats en het aantal personen vermelden?

In de Sint Franciscusbasiliek worden jaarlijks vijf basilica-avonden gehouden op de dagen die verbonden zijn met de basiliek of de kerk van Rome. Het adres van de Sint Franciscusbasiliek is Grote Dijlakker 7, 8701 KV Bolsward.